Att låna en cykel från Cykelbibliotek

Vanliga frågor

Vem kan prova en cykel?

Du ska vara minst 18 år och bo i Växjö kommun för att kunna prova en cykel i Cykelbiblioteket i Växjö.

Hur funkar bokningen?

1. Från startsidan klicka på knappen ”se alla cyklar” för att komma till bokningssidan. Där väljer du vilken period och vilken cykel du vill prova. Det finns även en sorteringsfunktion om du vill se t.ex bara lådcyklar. Till vissa cyklar finns det möjlighet att lägga till extra utrustning som cykelvagn eller barnsits.
  2. Fyll i dina kontaktuppgifter, notera upphämtningsplatsen och bekräfta att du har läst och förstår bokningsvillkoren, integritetspolicyn och att du ska fylla i en enkät efter låneperioden slutar innan du klickar på knappen ”fortsätter till betalning”
  3. På betalningssidan fylls i betalningsuppgifter och bokningen bekräftas via knappen längst ner.
  4. Ett bekräftelsemejl skickas till dig med bokningsinformation, platsen för upphämtning  och tidpunkten.
  5. När du lämnar tillbaka din cykel vill vi gärna att du fyller i en enkät som hjälper oss att utvärdera tjänsten och hur du upplever det är att cykla i Växjö.

Hur länge får jag prova cykeln?

13 dagar, cykeln hämtas på torsdagen och lämnas på tisdagen enligt bokningen.

Var hämtar jag cykeln?

Tre cykelbutiker i Växjö stad är anslutna till cykelbiblioteket och lånar ut cyklarna. Det står på bokningssystemet och bokningsbekräftelsen vilken cykelbutik som lånar ut cykeln som du vill prova.

Vad kostar det att låna en cykel?

Kostnaden beror på cykeltyp och är mellan 250 kr för elparkcykel till 700 kr för en lådcykel. Exakt kostnad står på bokningssidan.

Varför fick jag inget bekräftelsemejl!?

Det kan hamnat i skräpposten. Annars mejla info@rentbike.se.

Cykelbibliotekets bokningsvillkor

1. Legitimation måste visas vid upphämtning av cykeln. Låntagaren ska vara över 18 år.

2. Cykeln lånas ut för 13 dagar, hämtning och återlämning sker enligt bokning eller enligt överenskommelse med cykelbutiken som sköter utlåningen.

3. Cykeln ska lånas ut i gott skick. Cykeln besiktigas tillsammans med låntagaren och cykelbutikens personal och en checklista upprättas. Genom att underteckna detta avtal intygar låntagaren och butiken att denne erhållit lånad cykel i gott skick och att checklista stämmer.

4. Alla cyklar är försedda med ett (vikbara, gravelbike) eller två (el, el-last) lås, cykeln ska alltid låsas och låsas fast i ett fast föremål vid parkering. Elcykelns batteri ska förvaras inomhus under natten och tas med när cykeln parkeras.

5. Låntagaren ansvarar för skador som uppkommer under låneperioden. Kostnader (reparations- och materialkostnader) och betalning bestäms enligt överenskommelse mellan låntagaren och cykelbutiken.

6. Låntagaren ersätter cykeln och övrig utrustning om den skulle bli stulen under uthyrningstiden och ersätter det till det fulla värdet. Vi rekommenderar att deltagaren undersöker sin hemförsäkring.

7. Låntagaren ska förvalta cykeln och övrig utrustning väl och följa instruktioner.

8. All cykling sker på egen risk och varken Växjö kommun eller cykelbutiken är ansvariga för eventuella skador eller kostnader som uppkommer hos låntagaren i samband med cyklingen.

9. Vid avbokning följer man instruktioner enligt orderbekräftelsen. Låneavgiften återbetalas förutom 50 kr fram till 24 h innan låneperioden startar. Vid avbokning senare än 24 timmar debiteras hela låneavgiften.

10. Låntagaren förbinder sig att delta i två utvärderingar (webbaserad enkät) efter låneperioden.

11. För överskriden hyrestid utan besked eller överenskommelse med cykelbutiken som sköter utlåning av cykeln, debiteras en förseningsavgift med 300 SEK per dag som betalas till cykelbutiken.

Behandling av personuppgifter

Vid bokning i vårt bokningssystem samlar vi och behandlar personuppgifter från dig för att slutföra din bokning. Vi samlar din email, kontakt och adressinformation och lagrar dem så länge som krävs för att uppfylla vårt avtal med dig som vår kund samt att följa gällande lagar och förordningar. För fullständig information, läs vår integritetspolicy.